måndag 16 mars 2009

Vilse..

Desto mer jag tänker på inredning, tittar på såväl andras inredning som min egen på bild, desto mer förvirrad blir jag! Vad gillar jag egentligen? Eller vad ÄLSKAR jag? Vitt, luftigt kan vara såå vackert, pasteller är fantastiska - hos andra, eller? Starka pigmentrika grundfärger a la fransk scenografi, gärna i kontrast med varandra ger mig energi och skaparlust, men ÄLSKAR jag det? Så pass att jag vill leva i det? Det körsbärsröda, turkosa och svartvita femtiotalet tilltalar mig också men är kanske inte heller det helt jag. Dova dimmiga färger då? Gammelrosa, duvblått? Kanke det är närmast mig ändå? Eller? Vem är jag? Vad ÄLSKAR jag? Jag älskar min vardagsrumstapet och jag älskar guld, längre än så kommer jag inte. Kanske är inredning inte så viktig för mig trots allt eller kanske är den för viktig, det enda jag vet är att jag trivs allt mindre med min egen..

7 kommentarer:

  1. När det gäller mig så är det som så att jag har ingen "stil" utan användermig av allt som jag tycker är fint och tilltalande. Det finns inte enbart loppisfynd i detta hem, eller ikea, eller 50, 60, 70, 80, 90 eller 2000-tal, det finns något utav det mesta. Jag gillar det turkosa och körsbärsfärgade 50-talet, med kobra telefoner och stringhyllor, så lite av det finns, men jag gillar även lite barocka möbler och även tapeter. Men det är väl det som är poängen, eller, att det inte är någon stil annat än min egen? Lycka till i sökandet efter din :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg och din syn på saken, jättekul att höra hur andra tänker ang det! Man ska kanske inte ta så hårt på det men samtidigt vill jag fylla mitt hem med saker jag älskar bara och nu bara kände jag att jag inte gillar mycket i mitt hem alls. Jag vet inte vad som är min egen verkliga stil, eklektisk är jag med men vad exakt gillar jag? Jag har iaf kommit på att jag älskar allt(eller det har jag ju vetat länge) som glittrar och glimmar och blänker! Så om jag fyller på med mer sånt borde det ju inte bli fel, eller:-)!?

    SvaraRadera
  3. Vi är flera med samma funderingar, och jag tycker det är skönt (ursäkta min egoism, hihi). Jag vet att jag gillar många olika stilar, och det är jättesvårt att komma fram till bara én. Jag börjar förlika mig med att jag får köra lite olika, överallt- helt enkelt. I hallen har jag lite lantligt; i köket är det 60-tal + att det står ett antikt hörnskåp där, murriga färger bland det pastelliga; i vardagsrummet är det numera vitt överallt, med en nyinköpt soffa med Josef Frank - inspirerad överdrag samtidigt som den mullvadsfärgade hörnsoffan finns kvar; badrummet är original 60-tal; sovrummen är blandning av allt fult som vi inte gjort någonting med, än; vi har en korridor med spygröna garderober och spygrön heltäckningsmatta, osv, osv. Känns det lite bättre nu?

    Tips: jag brukar sälja på Blocket eller Tradera grejer jag tröttnat på. Då kan jag byta till någonting jag gillar just nu!! TADA ;-) PST! Risk att man blir ännu mera förvirrad, men kul är det i alla fall.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Kör på bara :-) Förr eller senare hitar du rätt.

    SvaraRadera
  5. BARAGRY: Helt ok vara egoistisk;-)! Alltså det är oundvikligt för mig att blanda stilar men jag vet bara inte vilka kombinationer jag helst vill ha i mitt hem, vad älskar jag mest, liksom och vad gillar jag inte egentligen!? Jag är nog ganska kräsen ändå men också snål, haha inte den bästa kombon! Skönt att höra att fler är lite förvirrade och kul att höra hur ni har det! Och varför är sovrummet alltid det minst prioriterade? Du skulle ha sett några av mina sovrum, har nog inte haft ett endaste fint faktiskt!

    Ang att sälja av, så har jag nog lite svårt för det, man KAN ju ångra sig;-)..

    Kram!

    Tant Grön: Ja, jag kör på och ser var jag hamnar:-)!

    SvaraRadera
  6. Ooo, vad jag känner igen mig. (det märks väl på min spretiga stil.) Jag har ursvårt att hålla mig till en "stil", men underligt nog säger många att de ser "min stil" i mitt hem. Dvs jag har en egen stil. (Jippi!) För om man funderar på ordet stil kan man ju börja undra VEM har bestämt vad som ska vara inom ramen för varje stil? Finns det en mall? Då är det ju inte DU. Så din stil är ju allt som du gillar fast blandat som du tycker. Så du HAR ju en stil, nämligen din. Och jag har min och Gry har sin och Tant Grön har verkligen sin. :D
    Det är det som gör varje stil så härlig. Så kör på. Lyssna till hjärtat. Blanda pasteller guld och tufft hur du vill. När du skickade bilder till min tävling såg jag direkt att du hade din alldeles egna stil. Sen blir man förstås påverkad av andras stilar. Och vill göra om allt. Men det hör till. Att vilja kasta ut allt och börja från scratch. Men det ska man inte göra. Ens stil tar många år att skapa. Sorry om jag förvirrat dig ännu mera nu! :D

    SvaraRadera
  7. Ingen fara, jag var tillräckligt förvirrad redan;)! Håller med dig ang stil och jag vill heller inte ha en enhetlig stil men det är mer att jag blir så osäker på vad jag eg gillar, vilket som är MIN stil, helt plötsligt gillar jag ingenting! Men det hör väl till som du säger och vissa perioder är kanske mer ner än upp! Jag tar ditt ord på det eftersom du ju talar av erfarenhet! Tack, du får mig att förstå att det troligen bara är en svacka och jag har all tid i världen att hitta rätt!

    SvaraRadera